April – about A woman

Wilma Kun   Sanna van Renesse   Xenia Gottenkieny   Maritsa van Luttikhuizen   Rolina Nell   Linda van Cleef
Deze expositie is samengesteld door Maritsa van Luttikhuizen. Het biedt een reflectie op de vrouw vanuit verschillende perspectieven en in verschillende disciplines.
We zijn allemaal in het leven gestapt zonder een duidelijke handleiding mee te krijgen. Als tovenaarsleerlingen spelen we met zaken als identiteit, seksualiteit, emotie, de psyche en verhoudingen. Soms worden wij hiervan slachtoffer en soms ervaren wij onze onmetelijke macht.

Hoe stel je een tentoonstelling samen?
op zondag 14 april van 15:00 – 16:00 uur
Piet de Jonge, voormalig (hoofd-)tentoonstellingen bij het Van Abbemuseum, Museum Kröller-Müller en Boijmans van Beuningen, ondervraagt Réka Makkai, Rolina Nell, Wilma Kun en Maritsa van Luttikhuizen over hun ervaringen bij het samenstellen van tentoonstellingen.

Opening zondag 7 april
van 15:00 – 18:00 uur
met optreden van Lucy, not the whore
open op zondagen van 14:00-18:00 uur

Deelnemende kunstenaars:

Rolina Nell
Is in 2001 afgestudeerd als schilder aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Vormgeving Minerva Groningen. Sinds kort werkt ze met ei-tempera. Dit komt ten goede van haar techniek om in semi-transparante lagen te werken. Subtiele verrassingen in haar werken zijn de details die zo kenmerkend voor vrouwen zijn. In haar schilderijen staan vrouwen uit alle culturen centraal of worden verbeeld door motieven die traditioneel worden gezien als vrouwelijk. Rolina Nell weet onderliggende spanningen naar de oppervlakte van het doek te brengen.

 

Sanna van Renesse
Is in 2007 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Zij werkt voor verschillende magazines van kranten waardoor de onderwerpen van haar foto’s een actualiteit bezitten. Haar foto’s zijn realistisch en onthullend, maar hebben tegelijk een stille diepte die we kennen uit meesterlijke schilderkunst. In deze tentoonstelling is van haar een serie over jonge vrouwen te zien.

 

Xenia Gottenkieny
studeerde audiovisuele kunst aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam tot 1995. In deze tentoonstelling zijn collages van haar te zien die de ongrijpbare binnenwereld van emoties en psychische problematiek verbinden met de gekte van de maatschappij. Virtueel gevonden beelden zijn in papier en verf uitgedrukt en geven de worstelingen van de hedendaagse vrouw weer. De speelsheid en humor in het werk geven lucht aan onderwerpen die niet eenvoudig zijn.
Xenia componeert ook muziek en zingt in de band ‘Lucy, not the whore’ die zal optreden tijdens de opening.

 

Wilma Kun
is geboren in Brazilië en ze studeerde in 1989 af als beeldhouwer aan de Academie in Sao Paulo. In 2001 haalde zij ook nog eens haar diploma in de richting schilderen aan de Fine Arts Academy Brera in Milaan. In haar werk zie je de liefde voor de beide richtingen terug in de manier waarop ze steeds samenkomen en weer uit elkaar drijven. Veelal gebruikt Wilma zichzelf als onderwerp. Dit doet ze soms heel letterlijk door aftreksels van haar lijf te gebruiken. Haar eerlijke beelden lijken je te confronteren met wat er overblijft nadat je je identiteit als vrouw systematisch hebt uitgehold.

Maritsa van Luttikhuizen
heeft in 1999 haar diploma gehaald aan kunstacademie de AKI in Enschede voor de richting tekenen en schilderen.
Daarna is zij in verschillende disciplines gaan werken. De onderwerpen in haar werk spelen zich vaak binnenshuis af. Middels fotografie, film, tekenen, schilderen of een combinatie hiervan zoekt zij in deze kleine omgeving naar een grotere ongrijpbare wereld. In deze tentoonstelling zulllen foto’s en een animatie van haar te zien zijn.

 

Linda van Cleef
is in 2011 afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academy. De etsen die in deze tentoonstelling te zien zijn geven je een kijkje in haar wonderlijke wereld. Als dochter uit een kunstenaarsgezin heeft zij al op jonge leeftijd een duidelijke eigen stijl gevonden. De natuurlijke manier waarmee zij werkt en de precisie waarmee zij haar visie weergeeft, zorgen ervoor dat je de beelden als kijker accepteert als een waarheid waarmee je niet eerder bekend was.