Februari – Desire Mechanism

Desire Mechanism

Het functioneert overal, nu eens zonder, dan weer met onderbrekingen; het ademt, het loopt, het eet, het schijt, het neukt. Overal zijn het machines: machines van machines, met hun koppelingen, hun connecties. Een orgaanmachine wordt op een bronmachine aangesloten: de ene produceert, wat weer door de andere wordt geconsumeerd. Verlangmachines zijn binaire machines, ze werken volgens een binaire regel of een associatief regime: altijd een machine gekoppeld aan een andere. Onophoudelijk blijft het verlangen de koppeling van continue fluxen en wezenlijk fragmentaire of gefragmenteerde partiële objecten te bewerkstelligen. (Gilles Deleuze en Félix Guattari)
Zoals de verlangmachines van Deleuze en Guattari kunnen de werken van Jolanda Jansen, Suuz van de Vaart, Roland Maas en Myrthe Rootsaert bijna naadloos aan elkaar gekoppeld worden.
Continue op zoek naar het aanvullende deel werkt deze expositie als een soort overhitte fabriek met de lusten en de lasten die elke connectie met zich meebrengt.

desire mechanism

Lezing door Olaf Mooij op donderdag 6 februari 2014 om 19.30 uur.

De Rotterdamse kunstenaar Olaf Mooij (1958) heeft vooral bekendheid verworven met zijn autosculpturen in de openbare ruimte. Bijna iedereen kent zijn Braincar, een auto waarvan de bovenkap is omgevormd tot grote hersenpan. Overdag rijdt de auto door een wijk, stad of straat, en in de avond droomt de auto van zijn dag door middel van videoprojecties op het matwitte hersenvlak.

Na afloop van de lezing kunnen de bezoekers zijn boek voor een speciaal artweek prijsje kopen normaal kost het boek 25 euro maar dan is het boek 17,50.


Jolanda Jansen

In haar zorgvuldig geconstrueerde maar directe performances, onderwerpt Jolanda Jansen haar lichaam aan verschillende transformaties, of eerder deformaties, om zich te kunnen engageren met de mogelijkheid van het zelf-heruitvinden en van vrijlating van culturele bepalingen. Haar werk verbeeld vaak de overgang van een geseksualiseerd vrouwelijk lichaam naar een dier-achtige lichamelijkheid als een manier om beperkende definities van zichzelf en van het vrouwelijk uit te dagen. En het is niet alleen haar eigen gecontroleerde lichaam dat de kunstenaar hoopt te ontregelen en om te zetten; haar performances hebben ook de intentie om het publiek te provoceren en uit hun gewoonlijke gedrag te halen. Om dit te doen, gebruikt ze vaak de camera als een instrument om de persoonlijke ruimte van het publiek binnen te treden en kwesties aan te snijden als voyeurisme en machtsverhoudingen. http://www.jolandajansen.nl/

Jolanda Jansen cruches 7
Roland Maas

In zijn autonome werk laat Ronald Maas zich niet beperken tot een bepaalde techniek of discipline. Tijdens het creëren is het proces van het maken alles bepalend en realiseert de uiteindelijke vorm van het kunstwerk, die van het eerste concept af kan wijken. Dit geldt voor zijn huidige keramische werken, die hij met technische materialen en afval combineert. Maas is ook een fotograaf, illustrator en bedenker van ‘s werelds eerste toon-model ‘Babelle’

De kunstenaar als reageer-machine. Roland Maas reageert met zijn werk op de wereld waarin hij zich bevindt. Zijn werken ontstaan nav een inspiratie: het concept vormt het uitgangspunt. Tijdens het creatieproces reageert Maas spelenderwijs op de mogelijkheden en nieuwe invalshoeken die vanuit het werk aangereikt worden, soms wordt daarbij afgeweken van het concept dat aanvankelijk ten grondslag lag. Hij combineert keramiek met moderne innovatieve materialen en afval. Zijn objecten lijken uitgerangeerde machines of robots van een eerdere generatie.
Meer info: www.rolandmaas.nl

123thereyougo_rolandmaas

 

Myrthe Rootsaert

In de assemblages en installaties van Myrthe Rootsaert komt een aandacht tot uitdrukking voor het detail, aandacht voor schoonheid, die vaak zijn oorsprong vindt in de natuur.
De vorm waarin het zich als kunst manifesteert draagt echter ook een (besef van) broosheid in zich. De poëtische beeldtaal herbergt iets van een dreiging, alsof de idylle zomaar opeens kan omslaan in zijn tegendeel.

Vaak wordt er in de assemblages en installaties een suggestie van techniek gewekt.
In de installatie N.A.T.U.R. echter, is er werkelijk van techniek gebruik gemaakt.
Het werk gaat over de verhoudingen en samenwerking tussen de -op zichzelf staande- elementen die tezamen één machine vormen. Het is een kwetsbaar geheel dat, zodra er maar één radartje hapert, de rest van de machine ook tot stilstand dwingt. http://www.myrtherootsaert.nl/

Myrthe Rootsaert NATUR

Suuz van de Vaart

In de tekeningen en beelden van Suuz van de Vaart speelt het eindeloos herhalen van een handeling een grote rol. Haar tekeningen zijn opgebouwd uit lagen kleine lijntjes en datzelfde komt in haar beelden terug waarbij ook elk klein deeltje met de hand is vervaardigd.
Er zijn veel herkenbare elementen in haar werk te ontdekken, maar het werk blijft altijd wat esoterisch. Je krijgt een registratie van één moment te zien, waarbij je wordt verleid om dichterbij het werk te komen en door de lagen heen te zoeken naar de rest van het verhaal. http://www.suuzvandevaart.nl/

When the sun rises in the morning - Suuz van de Vaart (2012)