‘(Z)onderling’ een tentoonstelling van Mevrouwjansen & Loréne Bourguignon

In november 2013 tonen mevrouwjansen en Loréne Bourguignon nieuw werk in De Witte Slagerij.

Mevrouwjansen werkt met vintage foto’s (1870- 1950) uit privé foto albums. Dat zijn voornamelijk foto’s waarop geportretteerden ‘strak’ geposeerd staan, for sale bijna emotieloos. De foto’s  zijn gemaakt bij speciale gebeurtenissen en veelal bedoeld als herinnering.

                  

Zij probeert die foto’s uit de privésfeer te halen door ze te bewerken en levensgroot af te drukken. De anonimiteit van de afgebeelde personen die al niet meer in leven zijn, unhealthy wekken haar nieuwsgierigheid. Ze gaat de foto’s onderzoeken en herbeleven. Alles bekijkt ze in de hoop een aanknopingspunt te vinden, waar ze beeldend kan ingrijpen om de foto zo naar haar eigen hand te zetten.

Mevrouwjansen wil meer laten zien dan het uiterlijk van de geportretteerden. De gevoelswereld achter de pose probeert zij visueel zichtbaar te maken. Haar werken zijn vaak beladen, sferische beelden die verwijzen naar benauwende en beklemmende situaties uit het leven.

Loréne Bourguignon

Loréne Bourguignon maakt sinds 1989 voornamelijk zelfportretten. Door uit te gaan van foto’s probeert zij iedere emotie uit haar werk te verbannen, waarbij er al direct een afstand wordt gecreëerd. Sinds enige tijd betrekt zij bij haar werk ook foto’s van haar vader.

Bij deze dubbelportretten gaat het om de ander, die ontstaat door portretten van haarzelf over die van haar vader heen te schilderen en andersom. Door reeksen van ongelimiteerd verdubbelen en spiegelen vormen zich nieuwe individuen, waarin nog steeds de basistypen herkenbaar blijven.

Vragen die zij behandelt zijn: Wat zie ik? Hoe wordt er gekeken? Ze heeft zich lang bezig gehouden met ‘de blik’. De ogen zijn dan ook altijd een belangrijk onderdeel van haar schilderijen.

              

‘Zo glad schilderen dat het op een foto lijkt’ is haar uitgangspunt. In de olieverfschilderijen, gemaakt door vele laagjes over elkaar heen te schilderen, is dan ook geen enkele penseelstreek te zien. De laatste jaren maakt zij vooral werk in witte tonen, waarbij het portret lijkt ‘op te lossen’.

http://www.lorenebourguignon.nl/