Veel mensen doen tegenwoordig een poging om gezonder te gaan eten. Een gezonder eetpatroon doorvoeren is echter makkelijke gezegd dan gedaan. Er zijn ontelbaar veel soorten diĆ«ten om uit te kiezen, maar probeer die maar eens vol te houden. En werken ze Ć¼berhaupt wel? Een goede manier om gezonder te eten is simpelweg om gezondere dingen te gaan eten. Daarom zetten wij hier 3 soorten voeding op een rijtje die goed passen in een gezonder eetpatroon.

Noten

Noten zijn misschien niet het eerste waar je aan denkt bij gezond voedsel. Maar als jij je dagelijkse snacks zoals chips en snoep vervangt door noten, is dat enorm veel beter voor je gezondheid. Noten zijn namelijk zo ongeveer de gezondste snacks die je kunt bedenken. Ze zijn een natuurlijke bron van energie en zitten boordevol nuttige voedingsstoffen, vitaminen en vezels. Hierdoor hebben ze een positief effect op je gezondheid en verminderen ze bijvoorbeeld de kans dat je een hoge bloeddruk of hartproblemen krijgt.

Wat zijn dan voorbeelden van gezonde noten? Daar zijn er genoeg van. Zo kun je bijvoorbeeld cashewnoten of walnoten kopen, of kiezen voor pinda’s of pistachenoten.

Zuidvruchten

Zuidvruchten zijn gedroogde vruchten die uit het zuiden van Europa komen, het Middellandse Zeegebied. Hier zijn enorm veel soorten van, zoals gedroogde vijgen, pruimen, rozijnen, dadels of abrikozen. Zuidvruchten kun je net als noten eten als snack, maar je kunt ze ook verwerken in een lekkere maaltijd.

Net als noten zitten zuidvruchten vol met goede voedingsstoffen en zijn ze rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Hierdoor verkleinen ze de kans op een hoog cholesterol en op hart- en vaatziekten. Daarnaast is het zo dat gedroogde vruchten gezonder zijn dan de meeste normale vruchten. Dit komt doordat ze meer energie bevatten en meer gezonde voedingsstoffen.

Superfoods

Superfoods is eigenlijk een verzamelnaam voor voedingsmiddelen die een zeer hoog gehalte aan gezonde voedingsstoffen bevatten. Hierbij kun je denken aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Op deze manier zijn ze erg goed voor je gezondheid. We spreken pas over superfoods als voedingswaren minimaal twaalf van deze voedingsstoffen bevatten. Enkele etenswaren die hieraan voldoen zijn:

  • Quinoa
  • Muesli
  • Granola
  • Pitten
  • Vijgen
  • Dadels
  • Walnoten